Matti sai pätevyyden toimia lääkärinä 15-vuotiaana. 

Mattia kiehtoi pienestä saakka elävä. Hän rakasti elävää ja tunsi halua toimia parantajana. Hän tutustui kasvillisuuteen, eläimiin ja niiden toimintoihin. Hänen sukulaiset uumailivat, että Matista tulee biologi ja hän tulee oivaltamaan uutta, sillä niin keskittyneenä Matti kulutti aikaa rakkaan harrastuksensa parissa. Hän keräili luonnosta kaikenlaista ja tutki näitä mikroskoopilla. Joskus hän teki kokeita. Hän kävi kursseja biologiasta, fysiikasta sekä lääkekasveista ja sai 12-vuotiaana pätevyyden toimia rohtolääkärinä. Sitten Mattia alkoi kiinnostamaan anatomia ja samaan aikaan hän ajautui tutkimaan ihmisen ominaisuuksia. Hän eteni terveydellisiin seikkoihin, sisäelimiin, hormoneihin, lisääntymiseen ja mikrokosmokseen. Lähipiirin ihmiset alkoivat kysyä häneltä neuvoja moniin vaivoihinsa, sillä Matti tarjosi toimivia ratkaisuja. 13-vuotiaana Matti oli käynyt lähes kaikki lääkäriksi pätevöitymistä vaativat kurssit. 

Valmistujaisjuhlissaan Matti, joka oli ihmisenä kiltti mutta syrjään vetäytyvä, kiitti aikuisia jotka olivat ohjanneet hänet sopiville kursseille sekä yhteisötilojen henkilökuntaa jotka antoivat nuoren Matin harjoitella erilaisilla instrumenteilla, joita ei joka kodista löydy.

Myöhemmin elämässään Matti pätevöityi myös jäsenhoitajaksi, hierojaksi ja energia- ja äänelläparantajaksi.


Tämä on tarina siitä, kuinka nykyisenä tuntemamme raskas koulutusjärjestelmä on poistettu ja mitä vaikutuksia se voisi tuottaa. Koulujärjestelmän tilalle on luotu vapaaehtoinen kurssijärjestelmä. Tämä toimii siten, että yksilö on vapaa syntyessään ja hänellä on kaikki mahdollisuudet tehdä mitä tahansa. Yksilö kiinnostuu luonnollisesti asioista ja vanhemmat ohjaavat hänet kurssille, jossa aiheesta voi oppia. Nuori saa päättää omat kurssinsa, sillä rajoituksella että kurssit ovat järjestyksessä. ensimmäinen biologian kurssi käydään ennen seuraavaa. Jokainen yksilö kerää itselleen ainutlaatuista kurssihistoriaa, joka rakentaa hänen pätevyyttään kyseisillä alueilla. Jos yksilö haluaa, kuten uudessa maailmassa valtaosa, hän käy kurssin myös opettamisen taidoista, jonka jälkeen jokainen voi toimia opettajana uusille käydyn kurssin opiskelijoille. Kaiken lisäksi kurssit on rakennettu yksilöllisyyttä tukeviksi, tehokkaiksi ja selkeiksi. Vanhentunut tai väärä tieto on poistettu.


On harvoja yksilöitä, jotka eivät käy yhtäkään kurssia. Toisinaan yksilö käy puunveiston kurssin, mutta ajautuu toteuttamaan harrastustaan itsenäisesti pajaansa loppuelämäkseen. Silloinkin voimme odottaa että hän on luonut paljon kauneutta maailmalle ja ehkä uusia keksintöjä. Ihmisen luovuutta ja idealismia ei voi estää! <3